پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 261498
تبديل نفت به فراورده‌هاي غيرقابل‌تحريم در پالايشگاه‌هاي فرا سرزميني
تاریخ انتشار : 1401/05/26 09:39:13
نمایش : 692
نايب‌رئيس کميسيون ويژه جهش توليد با اشاره به مزيت‌هاي سرمايه‌گذاري ايران در پالايشگاه‌هاي فرا سرزميني براي خنثي‌سازي تحريم‌ها گفت: توليد فراورده‌هاي ارزشمند غيرقابل‌تحريم مزيت‌ اصلي اين سياست و عامل توسعه اقتصادي است.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، احسان ارکاني نايب‌رئيس کميسيون ويژه جهش توليد و نظارت بر اجراي سياست‌هاي اصل ۴۴ قانون اساسي در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادي شبکه اطلاع‌رساني راه دانا؛ درباره راهکار برطرف‌شدن مشکل صادرات مشتقات نفتي و سرمايه‌گذاري در پالايشگاه‌هاي فرا سرزميني، اظهار کرد: امروز بايد به ظرفيت‌هاي جديدي که در حوزه اقتصاد از جمله حوزه انرژي ايجاد مي‌شود توجه ويژه داشت.

ظرفيت هاي جديد اقتصادي، فرصت هاي بالقوه کشور

وي با اشاره به ظرفيت‌هاي جديد از جمله سياست‌هايي نظير کشت فرا سرزميني، در حوزه کشاورزي و پالايشگاه‌هاي فرا سرزميني در حوزه انرژي و فراوري مواد خام گفت: همه اين همکاري‌هاي فرا سرزميني فرصت‌هاي مهمي در اختيار کشور قرار مي‌دهند و بايد از اين ظرفيت، استفاده حداکثري کرد.

نايب‌رئيس کميسيون ويژه جهش توليد درباره تبديل نفت خام ايران به فرآورده در پالايشگاه‌هاي فرا سرزميني گفت: ما در حوزه اقتصاد انرژي ظرفيت‌هاي داخلي فعلي کشور ما فعال است و در اين حوزه هم توسعه و سرمايه‌گذاري جديد طبق برنامه انجام مي‌شود.

بيشتر بخوانيم:
توسعه صنايع پايين دستي؛ با پالايشگاه سازي و سرمايه گذاري‌هاي فراسرزميني

تبديل نفت به فراورده‌هاي غيرقابل‌تحريم در پالايشگاه‌هاي فرا سرزميني

وي توضيح داد: در بحث پالايشگاه‌هاي فرا سرزميني امکان تبديل نفت خام ايران به فرآورده‌هاي نفتي غيرقابل‌تحريم به اين توانايي‌هاي داخلي که در حال حاضر دارد به‌کارگيري مي‌شود اضافه خواهد شد. يعني به‌عنوان‌مثال ما مواد خام و نفت خام سبک خود را براي فراوري بهتر نفت ونزوئلا، به آن اضافه و در پالايشگاه‌هاي آن کشور تبديل به فرآورده کرده و بر اساس قراردادهاي في‌مابين يا از همان جا صادرات را انجام مي‌دهيم و يا اگر نياز به استفاده از کشورهاي اروپايي و آفريقاي باشد از ظرفيت کريدورهاي حمل‌ونقل و درياي کشور خودمان استفاده مي‌کنيم و اين فرآورده‌هاي نفتي غيرقابل‌تحريم را از مبدأ کشوري که فراوري را در آن انجام داده‌ايم به فروش مي‌رسانيم.

اين نماينده مجلس با بيان اينکه اين اقدام يک ظرفيت جديد اقتصادي براي ما در حوزه انرژي ايجاد مي‌کند گفت: ما هميشه در بحث استفاده از سرمايه خارجي يا سرمايه‌گذاري خارجي با موانعي روبرو بوديم  که مهم‌ترين آنها انتقال ارز از مقصد است چون به‌واسطه تحريم‌هاي ظالمانه نه از طريق بانکي مي‌توانستيم اين کار را انجام دهيم و انجام اين کار از طريق غيربانکي هم با ريسک همراه بود.

وي تأکيد کرد: با وجود تلاش‌هاي زياد براي دورزدن تحريم‌ها هميشه فرايندهاي فروش بين‌المللي در اين مرحله قفل مي‌شد، بنابراين با اجراي اين سياست اقتصادي (سرمايه‌گذاري در پالايشگاه فرا سرزميني) صادرات خدمات فني مهندسي و دريافت سهام مشکلات انتقال پول را نيز حل مي‌کند و اين بدان معناست که ديگر نيازي به انتقال پول نيست.

صادرات از پالايشگاه‌هاي فرا سرزميني؛ مسيري براي توسعه اقتصادي

ارکاني تصريح کرد: مزيت مهم سهامداري و سرمايه گذاري ايران در پالايشگاه‌هاي فراسرزميني بحث خنثي سازي تحريم هاست. تبديل نفت خام ايران به فرآورده و توليد مواد ارزشمند غيرقابل تحريم همانند فرآوردهاي نفتي و پالايشگاهي از مزيت‌هاي اصلي خنثي سازي سريع تحريم ها به روش اين سياست مهم بين المللي و فراسرزميني است.

وي در پايان گفت: مبناي و اصل محوري اين بحث تقويت ديپلماسي انرژي است وقتي بخواهيم کار بزرگي همانند پالايشگاه که مرتبط با حوزه انرژي است به‌صورت مشترک بين ايران و يک کشور خارجي راه‌اندازي شود اولين بحث آن تبادل نظر، رايزني و مذاکرات و ديپلماسي بين دو کشور در حوزه انرژي  است و اگر در حوزه انرژي ما به يک تفاهم مستمر با کشور مقصد برسيم در مرحله بعد به دنبال فاز صفر تا صد اين پروژه‌ها خواهيم رفت تا اثرات اين نوع سرمايه‌گذاري در اقتصاد کلان کشور نمايان شود.
 

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html